› Asertivita na pokračování – 2. díl – Techniky asertivity

Asertivita na pokračování – 2. díl – Techniky asertivity

v kategorii: Příspěvky


Techniky asertivityZákladní asertivita

Základní asertivita spočívá v jasném vyjádření našich potřeb, tužeb, přesvědčení, názorů nebo pocitů. Můžeme ji použít v běžném životě, abychom dali najevo své potřeby. Jejím obvyklým nástrojem jsou věty v první osobě:

  • „V 5 hodin už někde musím být.“
  • „Mám radost z toho, jak se ta záležitost vyřešila.“

Základní asertivitu můžete použít i pro vyjádření chvály nebo komplimentů, informací nebo faktů, nebo pro prvotní poukázání na problém:

  • „Ještě nikdy jsem o tom nepřemýšlel, dejte mi čas, abych se nad tím mohl zamyslet.“
  • „Moc se mi líbila vaše prezentace.“
  • „Bude to stát 40 000 Kč.“
  • „Jsem rád, když mi pomáháte.“

Pamatujte, že musíte být co nejkonkrétnější. Rozmyslete si, co chcete nebo cítíte, a řekněte to konkrétně, přímo a stručně. Tato dovednost vám pomůže jednoznačně vyjádřit, co potřebujete.

Základní asertivita zahrnuje také takzvanou techniku sebeodhalení, tedy vyjádření, jak se cítíte, pomocí jednoduchého sdělení:

  • „Jsem nervózní.“
  • „Cítím se provinile.“
  • „Zlobím se.“

Sebeodhalení rychle snižuje hladinu úzkosti, protože se můžete uvolnit a převzít kontrolu nad sebou a svými pocity. Vyjádření vlastních pocitů v první osobě také značí, že za své pocity přebíráte zodpovědnost.

Důsledková asertivita

Je to nejsilnější forma asertivity, a tak by měla být až poslední variantou. Používá se zpravidla v situacích, kdy někdo nebere v úvahu práva ostatních, a vy chcete, aby své chování změnil, ale nechcete se uchýlit k agresivitě.

V pracovním prostředí může jít o to, že někdo nedodržuje běžné postupy nebo směrnice.

Principem důsledkové asertivity je, že mu oznámíte, jaké mu hrozí důsledky, když své chování nezmění. Tento typ asertivity používejte, jen když máte možnost trestu a jste připraveni ho uplatnit. Jelikož může tento druh asertivity snadno sklouznout k agresivitě, dávejte si velký pozor, jaké neverbální signály vysíláte.

  • Zachovejte klidný hlas, rovnoměrnou intonaci a hlasitost.
  • Udržujte oční kontakt.
  • Tělo a tvář mějte uvolněné.

Příklady důsledkové asertivity:

  • „Pokud tyto informace budete dále zadržovat, nemám jinou možnost, než zavolat ředitele výroby. Byl bych raději, kdybych nemusel.“
  • „Nenechám nikoho ze svých zaměstnanců spolupracovat s vámi, Petře, pokud jim neposkytnete přístup ke stejnému zařízení, jaké využívají vaši zaměstnanci.“
  • „Pokud se to bude opakovat, nemám jinou možnost než zahájit oficiální kárné řízení. Raději bych se tomu vyhnula.“

Technika zaseknuté desky

Tato technika vyžaduje, abyste si předem připravili, co řeknete, a klidně a uvolněně to opakovali přesně tolikrát, kolikrát je potřeba. Dá se použít ve většině situací. Je užitečná ve chvílích, kdy jednáte s chytrými, výřečnými lidmi, protože se držíte své repliky a nezapletete se do sítě argumentů. Zaseknutá deska je obzvláště užitečná, když potřebujete říct ne.

Příklad techniky zaseknuté desky:

  • Katka: „Půjčíš mi 500 Kč?”
  • David: „Nemůžu ti půjčit nic, jsem na nule.”
  • Katka: „Vrátím ti je hned, jak budu moct. Zoufale je potřebuju. Jsi přece můj kamarád, ne?”
  • David: „Nemůžu ti půjčit peníze.”
  • Katka: „Já bych to pro tebe taky udělala. 500 Kč ti chybět nebude.”
  • David: „Jsem tvůj kamarád, ale peníze ti půjčit nemůžu, jsem na nule.”

Technika zaseknuté desky se dá kombinovat s ostatními technikami asertivity, které jste se už naučili. Vždy začínejte nejmírnějším přístupem a zvyšujte úroveň asertivity podle potřeby. Nezačínejte hned důsledkovou technikou, to by bylo vyhrožování a agresivní, NIKOLI asertivní přístup.

Tady jsou příklady použití techniky zaseknuté desky na všech úrovních asertivity od základní až po důsledkovou.

Základní

  • „Včera jsem tu koupil tyhle hodiny. Kolečko na posouvání ručiček nefunguje, jak má. Byl bych rád, kdybyste mi je vyměnili.“

Teď bude prodavač buď souhlasit, nebo:

  • „Měl jste si hodiny zkontrolovat, než jste je z obchodu odnesl.“

Empatická

  • „Chápu, že tak by to bylo snazší, nicméně přesto bych je chtěl vyměnit.“

Teď bude prodavač buď souhlasit, nebo:

  • „Nejsem oprávněný zboží vyměňovat.“
  • „Přesto bych je chtěl vyměnit.“

Po chvíli diskuze můžete zvýšit úroveň:

Důsledková

  • „Chtěl bych je vyměnit. Pokud to nemůžete udělat vy, obrátím se na vašeho vedoucího. Raději bych to ale vyřešil hned.“

Když po někom chcete něco, co nechce udělat a odporuje, vaše žádost ztrácí s každým opakováním na síle a to by se mohlo podepsat na vaší autoritě. V takových případech je potřeba mít po ruce nějaký důsledek.

Chcete se naučit asertivitě? Navštivte náš Trénink asertivity.