› Než půjdete k psychiatrovi, vyzkoušejte ……..

Než půjdete k psychiatrovi, vyzkoušejte ……..

v kategorii: Příspěvky


578

 

S psychosomatikou jako by se v poslední době roztrhl pytel. Mnoho tzv. léčitelů, koučů a obskurních zdravotních guruů se snaží sugerovat, že příčina všeho je v hlavě a když změníte způsob myšlení, vaše potíže odezní. Ti co se svěřili do péče psychiatrů polykají antidepresiva ostošest. Předtím, než se rozhodnete svěřit se do rukou někomu jinému, můžete zkusit převzít zodpovědnost za vlastní zdraví a vyzkoušet následující:

  1. Interakce psychika-tělo funguje oběma směry: psychika sice ovlivňuje fungování fyziologických procesů, ale stejně důležitý (ne-li důležitější) je vliv stavu vašeho těla na vaší psychiku. Zkuste se dívat na lidský organismus ne jako na stroj, ale jako na celou řadu komunit bakterií, virů a dalších organismů, které spolu s našimi vlastními buňkami tvoří soustavu, kterou považujeme za naše tělo. Množství organismů našeho tzv. mikrobiomu je asi 9x větší, než množství našich vlastních buněk! Jsou úplně všude. Látky, které vylučují, ovlivňují jak se cítíme a s velkou pravděpodobností manipulují i naše chování. Každý člověk má svůj individuální mikrobiom a proto jeho tělo reaguje například na různé druhy potravin různým způsobem.
  2. Buďte k sobě upřímní a zkontrolujte kvalitu vašeho stravování. Pokud se vaše strava skládá zejména z průmyslově zpracovaných potravin (pečivo/knedlíky, ztužené rostlinné tuky, cukr apod.) podporujete určitý druh bakterií, které vám škodí. Váš prospěšný mikrobiom, vaše vlastní buňky a váš mozek si oddechnou, když tyto potraviny vynecháte a nahradíte je čerstvou zeleninou s nízkým obsahem škrobu a vysokým obsahem vlákniny. Přemýšlejte o dietě tak, že chcete kromě vašeho těla nakrmit také váš užitečný mikrobiom. Experimentujte s tím, co je pro něj prospěšné a co ne. Měli byste to poznat z toho, jak se po jídle cítíte a jak vám funguje zažívání.
  3. Pokud jste po jídle unaveni, znamená to většinou, že jste jedli potraviny, které u vás způsobily rychlý nárůst hladiny krevního cukru (glukózy) a inzulinu a její následný propad. Zkuste vaši stravu koncipovat tak, aby kolísání krevního cukru bylo co nejmenší. Většinou to znamená omezit jednoduché sacharidy (=cukr). Nahraďte je zdravými tuky. Vyvarujte se odtučněných a nízkotučných potravin. Aby potravina bez tuku “držela pohromadě” je tuk většinou nahrazen škrobem. Omezte i bílkoviny z masa. Bílkoviny částečně metabolizují na glukózu a zvyšují její hladinu v krvi.
  4. Zkuste nejíst minimálně 12 hodin denně, aby si vaše tělo odpočalo. Když poslední jídlo máte v 19:00 hodin, nejezte před 7:00 hodinou druhý den. Pokud jíte pozdě, vynechte snídani. Pokud má váš organismus neustále nadbytek živin, je stále v růstovém módu a nemá čas na “úklid”. Tzv. autofagie (=likvidace/požírání vlastních, poškozených nebo nadbytečných buněk) zintenzivní až nějakou dobu poté, co přestanete jíst.
  5. Nechte si udělat rozbor krve zaměřený na deficity minerálů. Většině lidí chybí hořčík. Je možné, že máte i nedostatek vitaminu D. V létě je slunce jeho ideálním zdrojem, v zimě vyzkoušejte doplňky stravy.
  6. Hýbejte se každý den, ideálně několikrát denně. Klíčem není množství, ale pravidelnost. Pokud jste fit, je asi lepší kratší, ale intenzivnější pohyb. Pokud fit nejste a nemáte čas, choďte kde to jde, šlapejte schody, navykněte si na krátkou ranní rozcvičku.
  7. Vždy když máte pocit stresu, vyzkoušejte hluboké, pravidelné dýchání, působí zázraky. Sníží se vám tepová frekvence i krevní tlak.

 A pokud to vše nefunguje, tak můžete jít k doktorovi s vědomím , že jste vyzkoušeli vše, co jste mohli.