Před čtyřmi měsíci jsem začal svou největší životní výzvu – rozhodl jsem se po čtvrtstoletí vymanit z pohodlné “zlaté klece” korporátu a využít následující dvě dekády mého aktivního pracovního života k budování vlastní IT a Kybernetické bezpečnostní společnosti. Tento krok jsem učinil po extrémně úspěšné kariéře v korporátním bankovně-pojišťovacím prostředí, kde jsem dosáhl víceméně nejvyšší možné úrovně v hierarchickém žebříčku. Byl jsem zakladatelem, výkonným ředitelem a jednatelem společnosti z holdingu, která dodává IT služby všem pobočkám holandské pojišťovny NN po celém světě.
Při této změně jsem chtěl svůj fokus na stavění nové společnosti kompenzovat jinou méně technickou a procesní aktivitou. To mě přimělo k přihlášení na komplexní kurz koučinku pořádaný Dr. Ivanem Černohorským. Proč tento kurz? Byla to více méně pocitová volba a hodně k tomu přispěly kladné reference od lidí, kterým důvěřuji. Teď na konci kurzu se musím přiznat, že to byla asi nejlepší volba, kterou jsem mohl udělat.
Samotný kurz mi pomohl zorganizovat si myšlenky a zařadit různé techniky, které jsem tak nějak intuitivně používal během své pracovní kariéry. To, co jsem ale vůbec nedokázal předpokládat, je forma, kterou Ivan daný kurz povede. V podstatě každé téma mi přineslo možnost vstoupit do svého vnitřního já a hluboce se zamyslet nad mým přístupem k daným věcem. Neocenitelná přidaná hodnota tkví v interaktivitě a praktických částech, kde se účastníci kurzu navzájem koučují. Už po několika dnech kurzu začalo být zřejmé, že moje zkušenost s IT světem bude mít nějaký přesah. A tak se stalo, že jsme v určitý moment otevřeli otázku koučinku a umělé inteligence.
V posledních letech došlo k rapidnímu rozvoji umělé inteligence (AI), zejména generativních AI modelů, jako je ChatGPT od OpenAI. Tento technologický pokrok se promítá do mnoha oblastí a AI asistenti, využívající generativní modely, mají potenciál revolučně změnit fungování zažitých vzorců našeho lidského přístupu k práci. Výjimkou není ani oblast koučinku.
Předtím, než se pustím do logického porovnávání, je důležité uvědomit si, že i přes obrovskou popularizaci generativních transformačních modelů (GPT) se stále jedná o modely, které jsou trénované na generování obsahu na základě informací, na které byly naučeny a které jsou jim předkládány. Tady je důležité slovo generování, protože výstupy postrádají determinismus a jeho kvalita může stále mít rezervy, hlavně z pohledu korektnosti informací, též halucinace.
Vyžití generativních AI modelů v koučinku má přesto potenciál přinést mnoho výhod. AI asistenti jsou k dispozici 24/7, což umožňuje klientům přístup ke koučinku kdykoliv potřebují. Kromě toho může být AI koučink zásadně cenově dostupnější než tradiční koučink s lidským koučem, nebo rovnou může být zadarmo. To by umožnilo širšímu spektru lidí přístup k těmto koučovacím službám. Jelikož je AI natrénovaný model bez emocí, nemá osobní předsudky, což může vést k objektivnějšímu a nezaujatému přístupu ke koučinku. To může být zvláště užitečné při citlivých nebo osobních záležitostech, kdy klient může mít obavy z odsouzení nebo nepochopení. Asi největší výhodou AI kouče je schopnost současně obsluhovat velké množství klientů, což je prakticky nemožné pro lidské kouče. Jediným limitujícím faktorem je kapacita výpočetního výkonu počítačů, resp. hardwaru, na kterém dané AI běží. Při experimentech jsem zjistil, že už dnes existují volně dostupné modely, které se dají nainstalovat třeba na výkonnější mobilní telefon a jsou specificky trénované na filosofii, psychologii a mezilidské vztahy. Příkladem může být model „samantha-mistral“ od společnosti Ollama. Takový model má potenciál proměnit vaše chytré zařízení na vašeho osobního kouče, kterého máte vždy po ruce a všechno, co s ním sdílíte a řešíte, zůstává bezvýhradně ve vašem telefonu. S překvapením jsem zjistil, že tyto speciálně trénované modely dokážou na první pohled celkem spolehlivě zaujmout roli kouče a v případě správného nastavení neboli úvodního „promptingu“, nemají tendenci sklouzávat do role mentora.
Nicméně, využití AI v koučinku přináší i své nevýhody. Dobrý kouč musí být vybaven dovednostmi empatie a porozumění, které může být pro AI těžké autenticky napodobit. Absence “lidského doteku” může klientům chybět, což může vést k méně uspokojivému výsledku. Například když klient prochází těžkým obdobím, může potřebovat nejen správně formulované otázky, ale i emocionální podporu, kterou AI prozatím nedokáže poskytnout, protože AI nemá vědomí a modely nepracuji v rovině komplexního chápaní souvislostí, o emocích ani neříkajíc.
Bezpečnost a soukromí jsou dalšími důvody pro opatrnost. Údaje sdílené s AI mohou být zranitelné vůči kybernetickým útokům. Klienti mohou být opatrní ohledně sdílení osobních informací. Pro některé klienty může obava z umělé inteligence představovat až fóbii. Je důležité si uvědomit, že lehce uvěřitelný “lidský“ projev AI a neomezená schopnost pamatovat si veškeré předchozí konverzace může být pro některé lidi až děsivá. To všechno může vést k nedostatečné důvěře. Existují také etické otázky týkající se využívání AI, zejména pokud jde o manipulaci s daty a jejich použití. Je zřejmé, že koučink spadá do kategorie, kde dochází ke sdílení těch nejdůvěrnějších informací. Nesmíme zapomínat na digitální stopu, která je exaktní a nemění se v čase. V tomto kontextu je téměř nevyhnutelné, aby poskytovatelé kručinkových služeb za pomoci AI zabezpečili kromě kvality natrénování a nastavení jejich modelu, také všechny aspekty o ochraně dat. Tu si dovolím nasdílet určité obavy, jestli v dnešním ekonomicky motivovaném světě, kde data hrají významnou roli, je vůbec možné zabezpečit dostatečnou ochranu při využití veřejných GPT modelů.
Abych ale nezůstal jenom u negativních dopadů a hrozeb, AI dokáže eliminovat některá rizika spojená s tradičním koučinkem. Pokud je správně navržena, může eliminovat předsudky a stereotypy, které by lidský kouč mohl nevědomky uplatňovat. To může vést k férovějšímu a objektivnějšímu koučinku. AI poskytuje konzistentní rady a zpětnou vazbu, což může být výhodné pro dlouhodobý rozvoj klienta.
V souladu s požadavky ICF by AI musela zohlednit nejen verbální, ale i neverbální signály klienta, což vyžaduje pokročilou technologii zpracování multimodálních dat. Aktuální GPT modely se stále zlepšují v rozpoznávání emocí prostřednictvím analýzy textu, tónu hlasu, případně mimiky tváře, jak tomu je třeba v poslední verzi ChatGPT-4o. Přesto rozpoznání emocí a jejich adekvátní zpracování do kontextu koučovacího rozhovoru zůstává prozatím jednou z největších výzev. Avšak při pohledu na exponenciální nárůst schopností, a ještě extrémnější rychlost rozvoje AI, zůstává jenom otázkou času, kdy AI asistenti budou poskytovat kvalitní koučovací konverzace, které budou prospěšné pro 80 % uživatelů. Následně to přinese etické otázky, třeba o zodpovědnosti, když nepovedený koučink povede k lidské tragédii apod.
Během celého kurzu jsem zkoušel hledat limity AI modelu v oblasti poskytování koučinku. První pokusy potvrzovaly moje očekávání: umělá inteligence se chovala jako mentor, tj. nabízela a podsouvala nespočet možných přístupů, technik, případně rovnou řešení. Ovšem čím víc jsem se do daného tématu zahluboval, tím více jsem si uvědomoval, že už dnešní verze modelů vykazují na první pohled úctyhodnou schopnost vedení kručinkových rozhovorů. Zdůrazňuji: na první pohled! Faktem však zůstává, že na kvalitně odvedený koučink, který by AI zvládla bezpečně, si budeme muset ještě několik let počkat. A nebudu skrývat obavu z toho, co čeká lidstvo v případě, že AI dosáhne dané úrovně, tj. uvědomění se sama sebe a schopnosti emocionálního procítění a porozumění…
Takže na otázku:
Kouč nebo AI, kdo z koho? …bych provokativně odpověděl… … Lidstvo nebo AI, kdo z koho?!
Autor příspěvku Ing. Ronald Lipták (www.munimentum.cz), je AI expert a absolvent Akreditovaného kurzu koučinku duben – červen 2024