Nemáte jasné cíle? Nevadí, i tak můžete být úspěšní.

v kategorii: blog


Nemáte jasné cíle? Nevadí, i tak můžete být úspěšní.

Nemáte jasné cíle? Nevadí, i tak můžete být úspěšní

Určitě už jste byli konfrontováni posedlostí nejrůznějšími cíli. Možná jste absolvovali jedno z těch “manažerských” školení, kde se vám lektor snažil vsugerovat, že musíte mít jasný plán a vaše cíle musí být specifické, měřitelné, dosažitelné, realistické a časově omezené. Tento názor, který propaguje většina self-help guruů typu Brian Tracy, Tony Robins a pod., má původ v této legendě:

V roce 1953 byli absolventi university v Yale údajně tázáni skupinou psychologů, zda mají přesně definované, písemně formulované cíle ohledně jejich budoucnosti. Pouze 3% z nich odpověděla, že ano. O 20 let později vědci zjišťovali finanční úspěch tohoto ročníku. Výsledek byl, že ta 3% s jasnými cíly, zvládla nashromáždit tolik majetku, jako zbylých 97% dohromady.

Faktem je, že z těch, kdo se snažili v minulosti tuto studii dohledat, nikdo neuspěl. I přes systematický průzkum všech archivů se nikomu nepodařilo studii najít. Archivář university Yale, který se o to před lety pokoušel, je toho názoru, že se jedná o výmysl a ten výzkum nikdy neproběhl.

Zajímavou studii oproti tomu zveřejnila nedávno profesorka Business Administration na Darden School of Business, Saras Sarasvathy. Vybrala podle určitých kritérií 45 podnikatelů, kteří byli objektivně úspěšní. Každý z nich založil několik firem a nejméně u jedné z nich uvedl akcie na burzu. Sarasvathy strávila s každým z nich mnoho hodin a vyhodnocovala, jak jejich podnikatelský úspěch souvisí s jasnými cíly a plánováním. Ukázalo se, že většina z nich spíš než jasný cíl měla jakousi vágní ideu, za kterou šli a cesta k jejich vizi byla vše ostatní, jen ne plánovaná. Namísto plánování se většině podnikatelů osvědčilo zkoušet rovnou v praxi, jak budou zákazníci na jejich produkty reagovat. Podle toho pak uzpůsobili další kroky.

Dle mého názoru totéž platí i v životě. Realita je tak komplexní, že se dá jen velmi těžko dopředu naplánovat. Posedlost cíly souvisí pravděpodobně s tím, že většina z nás nesnáší nejistotu a snaží se dostat budoucí vývoj pod kontrolu.

Místo toho, abyste se stresovali s osobními a profesními cíly (pozice v zaměstnání, váha, dům, auto, konto atd.) je mnohdy užitečnější, mít nějakou “vágní vizi”, kam se chcete posunout a pak se spíše než na cíl soustředit na ty malé kroky, které tím směrem vedou.