Trpíte stále ještě následky školní docházky?

v kategorii: blog


Trpíte stále ještě následky školní docházky?

Trpíte stále ještě následky školní docházky

Pokud máte pocit, že to s vaším sebevědomím není nejlepší, nedivte se! České školství a způsob, jak většina z nás byla vychovávána, v nás zpravidla zanechala hluboké stopy.
Pokud to někdo absolvoval s intaktním sebevědomím, je to zázrak.
Představte si, že vám někdo od narození permanentně říká, co všechno děláte špatně:

  • Nedělej to! Nezlob! To neumíš chviku klidně sedět? Nechoď tam! Pořád jenom řveš! Dávej pozor, vždyď budeš vypadat jako prase! Nesahej na to! Buď teď zticha! Sednout, za pět! Jestli takhle budeš pokračovat, špatně skončíš! atd. atd.
  • Veškeré úkoly, testy, seminární práce a pod.  jsou hodnoceny podle toho, kolik jsme tam udělali chyb! Jsme už tak zmanipulovaní, že nám to připadá normální. Ve všem hledáme jenom chyby! Obsah, snaha, individuální situace a individuální možnosti nikoho nezajímají. Hodnoceno je podle toho, kolik jsme udělali chyb!
  • Jako referenční model při hodnocení je brán jakýsi ideální, standardizovaný žák. Jenže lidé nejsou standardizovaný produkt, který by bylo možno hodnotit podle nějaké šablony. Každý jsme jiný, každé dítě je jiné a má jiné vlohy a jiné schopnosti. Vezměte si třeba tento příklad. Dítě se snaží ale nemá matematické nadání. Dostává přesto, že dělá co může, špatné známky (= trest). Racionální reakce na tento standardní školní přístup je, že to žák vzdá a přestane se dále snažit. 

Co tomu asi říká jeho podvědomí? Do jeho mladého mozku se hluboko zaryje něco v tomto smyslu:

  • Všechno co dělám, je špatně! Dělám jenom chyby! Jsem špatný! Jsem úplně k ničemu! Radši nebudu nic zkoušet, abych neudělal chybu!

Nízké sebevědomí ovlivňuje naše výsledky v práci, ve škole nebo osobním životě. Dopady nízkého sebevědomí na naši kreativitu jsou devastující.

Sebevědomí označuje způsob, jakým o sobě smýšlíme. Nevnímáme jen svou osobnost, ale i hodnotu, kterou jí přisuzujeme. Lidé s nízkým sebevědomím mohou stabilně dosahovat nižších výkonů, než jakých jsou schopní, protože věří, že nejsou tak dobří jako ostatní. Vyhýbají se výzvám ze strachu, že je nezdolají.

Dobrá zpráva je, že na tom, co si o sobě myslíme a jak se vnímáme, můžeme i v dospělosti pracovat. Zlepšíte tím i vaše šance na úspěch v zaměstnání, osobním životě, sportu nebo v podnikání.