Vysoká produktivita a efektivita jsou tradičně chápány jako indikátory dobře fungujícího podnikání a výkonnosti obecně. Jak je to ale s kreativitou? Vede k úspěšnějšímu podnikání? A pokud ano, jde pouze o vrozenou schopnost jedince, nebo je možné se ji naučit a využít ve svůj prospěch?
Kreativita a inovace
Kreativita jde ruku v ruce s inovacemi a není žádné inovace bez kreativity. Zatímco kreativita je schopnost vymýšlet nové a jedinečné nápady, inovace je uvedení tohoto nápadu do praxe – nalezení řešení problému, realizace nového nápadu, procesu nebo produktu. Kreativita je hnací silou inovace a spojuje v sobě schopnost vidět věci z různých úhlů pohledu a oproštění se od svazujících psaných i nepsaných pravidel.
Kreativita jako adaptace na nové trendy ve společnosti
V současné době žijeme ve světě, který je v procesu ustavičných změn. Vývoj technologií – a nejen jich – se urychluje. Pokud chceme být úspěšní, je potřeba neustále se přizpůsobovat, adaptovat, předjímat nové trendy a identifikovat a řešit vzniklé problémy. Přesně tomu odpovídá kreativní přístup. Ten se stává klíčovým nejen pro úspěch v podnikání, ale i v osobním životě, protože kreativní člověk si dokáže flexibilněji poradit při řešení rozličných obtížných situací, na které narazí.
Kreativita a její vliv na produktivitu
Jak si vedou firmy, které podporují kreativní procesy, v porovnání s méně kreativní konkurencí? Z výsledků výzkumu, který v roce 2014 provedla společnost Adobe ve spolupráci s Forrester Consulting, vyplývá, že:
- Většina firem, které podporují kreativitu, dosahují výrazně vyššího obratu, než jejich „nekreativní“ konkurenti. 58% firem, které podporují kreativitu, mělo v roce 2013 o deset nebo více procent vyšší obrat než v roce minulém; stejného úspěchu dosáhlo jen 20% z méně kreativních společností.
- Kreativní společnosti získávají také častěji vedoucí pozici a větší podíl na trhu v porovnání s konkurencí.
- 69% kreativních firem se umístilo na prvních příčkách různých žebříčků ideálního pracovního prostředí, zatímco podobného ocenění dosáhlo jen 27% méně kreativních společností.
- Kreativní firmy vytvářejí prostředí, ve kterém zaměstnanci dosahují vysoké výkonnosti.
- Kam je kreativita směřována? 58% respondentů uvedlo, že ji nejvíce využívají při stanovování cílů své práce a také při spolupráci se zákazníky, která k těmto cílům povede (rovněž 58%). 55% pracovníků kreativitu využívá pro stanovování priorit různých činností, které mají provádět. A 48% čerpá nové nápady, které vzniknou kreativním brainstormingem a dalšími technikami, které rozvíjejí tvořivé myšlení.
- Firmy, které podporují kreativitu, překonávají své konkurenty v klíčových ukazatelích úspěchu podnikání, včetně zvyšování obratu, podílu na trhu a získávání nových talentů. Ve svůj prospěch využívají pracovní prostředí s vysokou produktivitou, vedené progresivními lídry a manažery.
- Navzdory zřejmým přínosům kreativity, 61% dotázaných senior manažerů nepovažuje společnost, v níž pracují, za skutečně kreativní.
Kreativita vrozená nebo naučená?
Je kreativita pouze vrozenou schopností, nebo se jí lze i naučit? Profesorka Kim Corfmanová z NYU Stern School of Business se domnívá, že něco jako lepší vrozené předpoklady bezpochyby existují, přesto se kreativitě ale lze naučit. Můžeme dělat věci, díky kterým změníme svoje postoje, ať už záměrně, nebo procesem nabývání zkušeností. Existují nástroje, které nám pomáhají lépe využívat naše přirozené schopnosti a strukturovat naše myšlení tak, aby více pracovalo s kreativitou. Pokud tedy nejsme příliš kreativní od přírody, nemusíme ztrácet hlavu, stačí jen pracovat na svém rozvoji.
Kreativita a její podpora
Vyšší míra kreativity vede k větším inovacím ve firmě a tím jí zajišťuje lepší úspěšnost i v dlouhodobé perspektivě. Je také důležitou a žádanou schopností vedoucích pracovníků. Jestliže se firmě daří vytvářet svým zaměstnancům podporující, dobře fungující pracovní prostředí, dostává se na jistou cestu k úspěchu.
Klíčové faktory pro zvýšení kreativity
- Podporujte své zaměstnance v tom, aby se snažili přemýšlet nekonvenčními způsoby.
- Dejte jim adekvátní čas a prostředky, aby mohli zkoumat nové oblasti inovativních projektů.
- Nebuďte přehnaně kritičtí k dílčím neúspěchům.
- Kreativitu – otevřenost novým možnostem, zkoušení nových postupů, určitou (zdravou) míru riskování, cesty do neznáma – podporuje pocit bezpečí a jistoty.
- Když se cítíme dobře v daném pracovním prostředí, snáze se pustíme do kreativních postupů, protože nemusíme trpět obavou negativní z reakce spolupracovníků a nadřízených na případný neúspěch.
- Autoritativní management, tlak, stres a příliš soutěživé prostředí zabíjí kreativitu v zárodku.
- Delegování kompetencí a přenos zodpovědnosti na zaměstnance podporují kreativní procesy.
- Koučování zaměstnanců, jako metoda leadershipu je ideální k podpoře kreativity ve firmě.
Rozvoj kreativity ve firmě není možný bez podpory vedení. Bez ohledu na obor podnikání či odvětví by měli vedoucí pracovníci vytvářet a podporovat programy pro rozvoj kreativních schopností, včetně včasného zavádění nových technologií a získávání zpětné vazby od zákazníků, kteří přicházejí do styku s těmito inovativními postupy. To podporuje dobré vzájemné vztahy a zvyšuje loajalitu zákazníků k Vaší značce.
Kreativní myšlenky a inovativní přístupy mohou přijít téměř odkudkoli – od vašich obchodních partnerů, zákazníků, cílových skupin, zaměstnanců. Mohou přinést novou perspektivu, takže buďte připraveni naslouchat a reagovat na zpětnou vazbu, kterou dostáváte. Proto je velmi důležité, aby ve firmě byla podporována otevřená výměna myšlenek a nápadů napříč různými pozicemi.
Jaké kreativní postupy využíváte ve Vaší firmě? Sklízíte plody kreativní práce?
Autor: Eva Lázoková
Zdroje:
http://www.creativityatwork.com/2015/01/16/creativity-drives-business-results/
https://www.linkedin.com/pulse/importance-creativity-innovation-business-siyana-sokolova
http://knowledge.ckgsb.edu.cn/2014/08/13/marketing/the-importance-of-creativity-in-business/