ICF klíčová kompetence #6: “Aktivně naslouchá”

v kategorii: blog


ICF definuje „Aktivní naslouchání“ jako jednu ze základních kompetencí kouče. Jde o komplexní dovednost, která kouči umožňuje být plně přítomen v rozhovoru, vnímat slova, emoce i neverbální projevy klienta, a zároveň s ním vést podpůrný a efektivní dialog. Níže je uvedeno několik úhlů pohledu, ze kterých lze význam této kompetence nahlížet.


ICF klíčová kompetence #1: Chápe a důsledně uplatňuje etiku a standardy koučování.

ICF klíčová kompetence #2: Ztělesňuje koučovací mindset

ICF Klíčová kompetence #3: Zřizuje a udržuje dohody

ICF klíčová kompetence #4: Kultivuje důvěru a bezpečí

ICF klíčová kompetence #5: Udržuje přítomnost

ICF klíčová kompetence #6: “Aktivně naslouchá”

ICF klíčová kompetence # 7 „Probouzí uvědomění“

ICF klíčová kompetence # 8: Facilituje klientů růst


  • Klient, který cítí, že je vyslyšen a respektován, snáze otevře svá témata a obavy. Aktivní naslouchání pro něj vytváří bezpečné prostředí, v němž se může vyjádřit beze strachu z hodnocení, klient může sdílet hlubší roviny svých myšlenek i emocí. To přináší více sebereflexe a vede k výraznějšímu pokroku.  Když kouč aktivně naslouchá a snaží se pojmenovat či reflektovat emoce, dává klientovi najevo, že jsou jeho emoce legitimní a zaslouží si pozornost. To napomáhá emočnímu uvolnění a dalšímu rozvoji. V rozhovoru, kde je opravdu nasloucháno, se klient cítí méně ohrožen, je otevřenější zkoumat své strachy a nejistoty a posouvá se k autentickému sebepoznání.
  • Aktivní naslouchání nutí kouče být tzv. „v přítomném okamžiku“ a rozvíjet empatii. Dlouhodobě to kultivuje citlivost vůči různým projevům emocí, neverbální komunikaci i kulturním rozdílům. Pokud kouč pozorně sleduje, co klient říká (i neříká), dokáže klást mnohem přesnější a účelnější otázky. Vyhne se povrchním dotazům a dokáže „jít do hloubky“, což je v koučování klíčové pro odhalení bloků, motivací a příležitostí. Aktivní naslouchání chrání kouče před přílišnou tendencí vést rozhovor tam, kam chce on sám. Kouč tak nepodsouvá své vlastní interpretace či řešení, ale nechává prostor klientovi.
  • Kvalitní naslouchání a následné zrcadlení (např. parafrázování) pomáhá klientovi uspořádat si myšlenky, objevit nové souvislosti a uvědomit si, co jej skutečně motivuje. Díky aktivnímu naslouchání se kouč nemusí opakovaně vracet k nepřesně pochopeným informacím. Schůzky tak mají plynulejší průběh a klient se může zaměřit na hledání řešení místo vysvětlování, co měl na mysli. Kouč, který naslouchá, včas odhalí důležité „signály“ v řeči klienta (klíčová slova, změnu tónu hlasu, neverbální projevy), a díky tomu dovede zvolit vhodnou techniku nebo přístup.
  • Aktivní naslouchání zdůrazňuje, že klient je jedinečnou bytostí s vlastními zkušenostmi a perspektivou. Kouč tím vyjadřuje respekt k individuálnímu příběhu a hodnotám klienta. Aktivní naslouchání pomáhá kouči zůstat nestranným průvodcem a nepropadat radící poloze. Kouč se díky němu drží etického principu „klient je expertem na vlastní život“.
  •  Klient, který zažívá pocit, že je upřímně slyšen a vnímán, je motivovaný k dalším krokům. Vnímá partnerství s koučem a roste jeho sebedůvěra k vlastním rozhodnutím.
  • Aktivní naslouchání často vede k hlubším vhledům, jež klientovi pomáhají nacházet lepší způsoby reagování v náročných situacích. Dochází tak k posunu nejen během koučinku, ale i v každodenním životě.

Aktivní naslouchání (ICF kompetence č. 6) není jenom dovednost zaměřená na „slyšení slov“. Je to komplexní postoj a přístup, který v koučinku vytváří ideální klima pro otevřenost, růst a důvěru. Pro kouče je to zásadní „nástroj“, kterým se odlišuje od jiných profesionálů, kteří často pracují s radami či direktivním stylem vedení. V koučování tak aktivní naslouchání funguje jako most mezi hodnotami, potřebami a cíli klienta na jedné straně a mezi efektivní podporou a skutečným partnerstvím na straně druhé.