ICF klíčová kompetence # 7 „Probouzí uvědomění“ (Evokes Awareness)

v kategorii: blog


Kompetence „Pobouzí uvědomění“ (Evokes Awareness) se v koučinku zaměřuje na prohloubení sebereflexe a umožnění nových vhledů. Z hlediska psychologie má tato kompetence zásadní význam, protože práce s uvědoměním je jedním ze stavebních kamenů osobní změny a růstu. 


ICF klíčová kompetence #1: Chápe a důsledně uplatňuje etiku a standardy koučování.

ICF klíčová kompetence #2: Ztělesňuje koučovací mindset

ICF Klíčová kompetence #3: Zřizuje a udržuje dohody

ICF klíčová kompetence #4: Kultivuje důvěru a bezpečí

ICF klíčová kompetence #5: Udržuje přítomnost

ICF klíčová kompetence #6: “Aktivně naslouchá”

ICF klíčová kompetence # 7 „Probouzí uvědomění“

ICF klíčová kompetence # 8: Facilituje klientů růst


Sebereflexe a introspekce

Klient je veden k tomu, aby si skrze účinné otázky či reflexe sám uvědomil vlastní myšlenkové vzorce, přesvědčení, motivace a emoce. Sebereflexe hraje klíčovou roli v procesu změny – umožňuje zaměřit se na to, co se skutečně děje „uvnitř“ a co následně vede k určitým rozhodnutím nebo chování.

Podpora hlubšího pochopení

Kouč pomáhá klientovi vidět situace z jiných úhlů pohledu, a tím rozšiřuje spektrum možných řešení či reakcí. Z psychologického pohledu se jedná o kognitivní restrukturalizaci – tedy změnu úhlu pohledu na problém, která může vést ke snížení stresu a efektivnějšímu jednání.

Emoce a uvědomění

Emocionální uvědomění je nedílnou součástí sebepoznání. Kouč svými otázkami a empatickým přístupem napomáhá klientovi rozklíčovat a pojmenovat emoce, které mohou být pro klienta dosud nejasné nebo potlačené. Vědomá práce s emocemi vede k lepší regulaci afektu a k posílení odolnosti (resilience).

Aha moment a motivace k akci

V koučinku se často mluví o tzv. „aha“ momentech – okamžicích, kdy si klient náhle uvědomí klíčovou souvislost nebo získá nový vhled do své situace. Takové okamžiky podporují vnitřní motivaci k dalším krokům a odhodlání vyzkoušet nové přístupy či změnit dosavadní strategie.

Zvyšování odpovědnosti a autonomie

Když klient nové skutečnosti odhalí sám a „vnitřně si je osvojí“, cítí mnohem větší osobní odpovědnost za jejich uvedení do praxe. Tento proces je v psychologii spojován s růstem autonomie a sebedůvěry (self-efficacy) – člověk postupně zjišťuje, že řešení a zdroje má do velké míry „v sobě“.

Bezpečný prostor pro změnu

Důležitou podmínkou pro evokování uvědomění je bezpečný a důvěrný prostor. Psychologický výzkum zdůrazňuje význam podpůrného vztahu, ve kterém klient necítí odsuzování a nebojí se sdílet obavy či zranitelné stránky. V takovém prostředí se mohou rozvíjet hlubší reflexe a objevovat nové pohledy, které by jinak zůstaly skryté.

Integrace a trvalá změna

Uvědomění je jen prvním krokem – klíčové je, aby se proměnilo i v reálné jednání. Kouč spolu s klientem proto pracuje na tom, jak poznatky integrovat do každodenního života. Z psychologického hlediska jde o vytváření a posilování nových neuronových spojení a chování (tzv. „habit formation“), které vyžadují opakování a podporu.

Kompetence „Probouzí uvědomění“ úzce souvisí s procesy sebereflexe, kognitivní restrukturalizace a emočního uvědomění, jež jsou podstatné pro trvalou osobní změnu. Schopnost kouče „probudit uvědomění“ vytváří podmínky, v nichž klient dokáže bezpečně zkoumat vlastní nitro, přebírat odpovědnost za svá rozhodnutí a aktivně vytvářet nová řešení, která povedou k lepšímu zvládání života i k dlouhodobému rozvoji.