Jaké vlastnosti mají nejlepší prodejci?

v kategorii: blog


eqmodel-and-benefits-001

Schopnost některých lidí prodávat stojí ve velké  míře na jejich vysoké emoční a sociální inteligenci spíš než na mechanických prodejních dovednostech, naučených postupech a frázích.  Jaké vlastnosti musí tedy skvělý prodejce mít?

  1. Sebedůvěra – Základ pro prodejní úspěch je jednání s klientem jako rovný s rovným. Prodejce vidí sám sebe jako někdo, kdo pomáhá klientovi řešit problémy a zaslouží si tudíž stejný respekt jako on. Svědčí o tom jeho verbální projev ale hlavně jeho řeč těla.
  2. Psychická odolnost – Neúspěchy a odmítání patří neodlučitelně k prodejní činnosti. Skvělý prodejce si je nebere osobně a chápe je jako součást prodejního procesu. Pokud se něco nepodaří hned, může se to podařit za měsíc, dva nebo za rok.
  3. Empatie – Pokud má být prodejce schopen pomáhat řešit klientovi problémy, musí být schopen rozpoznat co klient ve skutečnosti chce, co si myslí, čeho se bojí, co ho ovlivňuje a kdo na něj tlačí, jakým překážkám a výzvám čelí.
  4. Umění naslouchat – Skvělý prodejce umí naslouchat a ptát se ty správné otázky, spíš než by byl skvělý řečník. Umění naslouchat je cesta k empatii.
  5. Fokus – 80:20 Pareto princip platí v prodeji víc než kdekoliv jinde. Skvělý prodejce musí být schopen rozpoznat perspektivní klienty a věnovat jim většinu svého času.
  6. Vytrvalost – Čím komplexnější produkt, tím delší je zpravidla prodejní cyklus. Skvělý prodejce má dostatek vytrvalosti aby obchodní případ dotáhl do skvělého konce.
  7. Sebeorganizace – Skvělý prodejce ví co je naléhavé a důležité. Dokáže si plánovat aktivity tak, aby na důležité věci bylo vždy dost času.
  8. Mentalita lovce – Firmy musí kontinuálně krmit svojí “prodejní pipeline” a potřebují nové klienty a nové obchodní případy. Skvělý prodejce musí mít proto radost z lovu nových klientů. Bohužel většina prodejců má spíše správcovské vlastnosti.
  9. Asertivita – Skvělý prodejce následuje konsekventně své cíle a nenechá se jen tak odbýt aniž by byl jakkoliv agresivní.
  10. Zvládání negativních emocí – Strach a pocit stresu jsou přirozené lidské emoce. Skvělý prodejce ví, že strach nás často motivuje nacházet nová řešení ale že nemá smysl se bát věcí, které nedokážeme nijak ovlivnit.
  11. Sebeuvědomění – Skvělý prodejce si uvědomuje své myšlenky a emoce. Místo toho aby se stresoval předpovídáním budoucnosti jestli obchod vyjde nebo ne, připravuje se na setkání s klientem a dělá své domácí úkoly. To jsou věci, které má pod svou kontrolou. Jestli obchod udělá nebo ne, má jen z části pod svou kontrolou. Nedává proto smysl si něco vyčítat, když obchod nedopadne.

Behaviorální přístup k prodeji from SearchForce s.r.o.