Základy komunikace

v kategorii: Videa



Komunikace patří mezi základní životní potřebu každého člověka. Jen málokdo si ale uvědomuje, že nezahrnuje jen schopnost mluvit, ale především schopnost naslouchat. Naslouchání je důležité, neobejdeme se bez něj v práci, v běžném životě, v partnerství, … zkrátka v mezilidských vztazích obecně. Přitom právě tato dovednost bývá často opomíjena. Důkazem toho jsou chyby, kterých se v komunikaci dopouštíme – skáčeme do řeči, nevěnujeme plnou pozornost dotyčnému, který nám něco sděluje, často nám utíkají myšlenky, uniká význam i skutečné souvislosti. Snažíme se překotně reagovat, obracet pozornost na sebe, poskytovat vlastní doporučení a rady, aniž by o ně druhý vůbec stál. Většina lidí neumí pořádně naslouchat. Bezprostředně po rozhovoru si pamatujeme jenom asi 50 % z toho, co bylo řečeno. Pokud někoho posloucháme delší dobu, aniž bychom měli možnost podílet se na rozhovoru – tedy například klást otázky – naše pozornost a schopnost vnímat dramaticky upadá a blíží se časem k nule.